Logo سایت رسمی «انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران»
ورود به سامانه اعضای انجمن

از زلزله بم و ورزقان تا زلزله اخیر کرمانشاه همواره عملکرد رسانه ها در جنبه های مختلف پوشش خبری نقد می شود.

نمای بسته/خبرنگاری بدون کوله بحران

از زلزله بم و ورزقان تا زلزله اخیر کرمانشاه همواره عملکرد رسانه ها در جنبه های مختلف پوشش خبری نقد می شود. اگرچه اغلب خبرنگاران اعزام شده تجربه ای از حضور در مناطق بحرانی مثل مناطق زلزله زده دارند ولی گاهی با شروع بعضی از حوادث دچار سردرگمی اطلاع رسانی می شوند. 
 
علاوه بر این که یک خبرنگار باید دوره های آموزشی اطلاع رسانی در بحران را بگذراند، ضروری است تا وسایلی را تدارک ببیند که در این ماموریت باید با خود به همراه داشته باشد. داشتن کوله بحران یکی از ملزوماتی است که هر رسانه باید برای خبرنگاران اعزامی احتمالی فراهم کند. این درحالی است که فضای کلی رسانه های ما -حتی در رسانه های بزرگ و اصلی - ضرورت این مسئله را جدی نمی گیرند. 

نتیجه این می شود که خبرنگار در همان ساعات اولیه با مشکل کمبود شارژ تلفن همراه و اختلال در مخابره اخبار روبه رو می شود یا بخشی از انرژی و زمانش را برای فراهم کردن کیسه خواب و برطرف کردن نیازهای اولیه صرف می کند. همراه داشتن کوله بحران سبب می شود خبرنگار برای ادامه کار و بازدید از سایر مناطق آسیب دیده کمتر نیازمند به گروه های امدادی باشد و بتواند برای جابه جایی مستقل تر عمل کند و اگر لازم شد برای کار خبری بیشتر یا کمتر از زمان لازم برای امداد رسانی در محل بماند، حداقل در روزهای اول با آرامش خاطر بیشتری این کار را انجام دهد.

زهرا حکیمی - شفقنا