Logo سایت رسمی «انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران»
ورود به سامانه اعضای انجمن
اولین نشان عكاس سال مطبوعاتی ایران به 7 برگزیده اعطا می شود

تهران- ایرنا- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران گفت: در اولین دوره اعطای نشان عكاس سال مطبوعاتی ایران، این جایزه به 6 عكاس و یك روزنامه اعطا می شود.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، حمید فروتن روز سه شنبه در نشست خبری اولین دوره اعطای نشان عكاس سال مطبوعاتی ایران اظهار داشت: حدود 19 سال از تاسیس انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی می گذرد و انجمن در اولین دوره اعطای نشان عكاس سال مطبوعاتی، این نشان را به یاد سه نفر از اعضای مرحوم هیات موسس انجمن؛ حسین پرتوی، كاوه گلستان و بهمن جلالی به 6 عكاس و یك روزنامه برتر در حوزه عكس اهدا خواهد كرد.
وی ادامه داد: سال گذشته، گردهمایی انجمن صنفی عكاسان مطبوعات برگزار شد و امسال تصمیم گرفتیم به جای گردهمایی، مراسم اعطای نشان را داشته باشیم و آن را در سالهای آینده، ادامه دهیم چون وظیفه انجمن صنفی عكاسان، دفاع از منافع حقوقی، قضایی، اجتماعی و حرفه ای عكاسان است.
فروتن خاطرنشان كرد: در روند انتخاب عكاسان برتر، 36 نفر از استادان در حوزه های عكاسی و علوم ارتباطات و عكاسان حرفه ای در قالب هیات داوران، 7 نشان را به 7 بخش از میان عكاسان حرفه ای اختصاص دادند.
وی بیان داشت: شاخص های انتخاب عكاس برتر شامل اخلاق حرفه ای، جریان سازی، تاثیرگذاری، حضور مداوم در رخدادهای خبری و شاخص های دیگر در بود كه در هر 7 بخش، كمیته ای مستقل شاخص های آن بخش را تعیین كردند.
این هنرمند عكاس گفت: بخش های خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، عكاسان زن، عكاسان استانی و پیشگامان (پیشكسوتانی كه بازنشسته شده اند ولی همچنان عكاسی می كنند) 6 بخش این رویداد هنری را تشكیل می دهند.
وی درباره بخش هفتم این نشان توضیح داد: هفتمین نشان به روزنامه برتر در بخش عكس تعلق خواهد گرفت كه شاخص های رتبه بندی روزنامه های سراسری با همكاری و مشورت استادان علوم ارتباطات و عكاسی حرفه ای انجام شد و بعد از داوری شاخص ها، 180 روزنامه در 4 نسخه، امتیاز و رتبه بندی شدند.
فروتن با اشاره به اینكه 700 نمونه كار از میان 180 روزنامه، رتبه بندی شدند افزود: هیات داوران در این بخش، 12 شاخص از جمله اندازه عكس، كیفیت، تعداد صفحات اختصاص داده شده روزنامه به عكس، شناسنامه دار بودن، استفاده از عكس های خبری و جریان سازی از طریق عكس، برای انتخاب برترین ها در حوزه عكس روزنامه های سراسری درنظر گرفته است.
وی زمان برگزاری آیین اعطای نشان عكاس سال مطبوعاتی را 28 مردادماه در خانه هنرمندان ذكر كرد و گفت: همزمان با این مراسم، سایت انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران رونمایی و از خانواده های علیرضا سلطانی و وحید سهرابی قدردانی خواهد شد و اعطای 7 نشان و تجلیل از 5 پیشكسوت عكاسی از دیگر برنامه های این روز است.
فراهنگ**9338**1055**
خبرنگار:صدیقه بهارلو**انتشار: زینب كارگر