Logo سایت رسمی «انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران»
ورود به سامانه اعضای انجمن

دو نمايشگاه عكس با عنوان «ايران در سالى كه گذشت» و «محيط زيست» در نمايشگاه مطبوعات امسال توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بر پا می‌شود. این دو نمایشگاه روز شنبه 15 آبان گشایش پیدا می‌کند.

 حدود سه هفته پیش برای برگزاری این دو نمایشگاه فراخوان دادیم تا عکاسان رسانه‌های سراسر ایران که عضو انجمن صنفی و یا متقاضی عضویت بودند، عکس‌های خود را در رابطه با محورهای تعیین شده ارسال کنند.

در این فراخوان از عکاسان خواستیم تا با در نظر گرفتن محورهای اعلام شده،  بهترین عکس‌های خبری خود را که در سال گذشته منتشر شده‌اند، برای انجمن بفرستند.

نمایشگاه اصلی ما «ایران در سالی که گذشت» است که عکس‌های آن با محدودیت زمانی از مرداد 94 تا پایان مهر 95 با محوریت موضوعاتی مثل انتخابات مجلس، مسابقات والیبال و فوتبال انتخابی جام جهانی، المپیک و پاراالمپیک، رویدادهای فرهنگی وهنری (از جمله نمایشگاه‌های کتاب و مطبوعات، جشنواره‌های فجر، درگذشت هنرمندان مطرح کشور و...)، مراسم مذهبی مختلف (از جمله محرم و پیاده‌روی اربعین)، تشييع شهدای مدافع حرم، تشييع شهدای غواص، اجرایی شدن برجام، فاجعه‌ی منا ، دادگاه بابک زنجانی، تشییع شهید همدانی، سفارت عربستان، اجلاسیه‌ی مجلس خبرگان،  شروع مجلس جدید، ریزش و فرو رفتن زمین در تهران، اتفاقات مهم و تاثیرگذار و عکسهای مستند اجتماعی انتخاب شدند.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با توجه به مشکلات خشکسالی در ایران، پرداختن به مسائل محیط زیستی را امری مهم می‌داند که در نمایشگاه مطبوعات به آن می‌پردازد، محورهای نمایشگاه «محیط زیست» که نمایشگاه جانبی است و عکس‌های آن با محدوديت زمانى از ابتداى سال ٩٢ تا پايان مهر ٩٥ با محوریت خشکسالی، حیات وحش، احیای دریای ارومیه و هامون، جذابیت‌های زیست‌محیطی از جمله تالابها و کوچ پرندگان، محیط بانان و شهدای آنها، شکار غیر مجاز،  آلودگی هوا و ریزگردها در شهرهای مختلف و آتش سوزی جنگلها در کنار عکس های نمایشگاه «ایران در سالی که گذشت» به نمایش گذاشته می‌شوند.

بعد از فراخوان 3633 فریم عکس از 101 عکاس دریافت شد که از مجموع این عکس ها تعداد 80 فریم برای نمایشگاه «ایران در سالی که گذشت» و 50 فریم عکس برای نمایشگاه «محیط زیست» انتخاب شدند. به عبارتی 130 فریم عکس از 55 عکاس در این دو نمایشگاه وجود دارد.
 هیئت انتخاب عکس‌ها 

با توجه به اینکه این نمایشگاه عکس یک مسابقه عکاسی نیست و فقط همکاری و مشارکت عکاسان مطبوعاتی را در عرصه اطلاع رسانی و مستند سازی نشان می دهد، هیئت انتخاب عکس های این آقایان اسماعیل عباسی، علی آقا ربیع، مرتضی فرج آبادی، مهدی قاسمی و دانیال شایگان بودند.
در سال گذشته هم انجمن صنفی یک نمایشگاه برگزار کرد که شامل یک نمایشگاه عکس اصلی در رابطه با برجام و یک نمایشگاه جانبی بود و این دومین سالی است که انجمن به صورت مستقل به عنوان یک انجمن صنفی نمایشگاه عکس مطبوعاتی را برگزار می کند.