Logo سایت رسمی «انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران»
ورود به سامانه اعضای انجمن

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران طی فراخوانی که در اردیبهشت امسال منتشر کرد از همه عکاسان فعال در حوزه مطبوعات و مستند جهت شرکت در پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران دعوت به عمل آورد. دبیر خانه پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران طبق سنوات گذشته در ۶ بخش خبری، مسائل معاصر، پرتره، ورزشی، محیط زیست و مالتی مدیا و با تاکید به عکس‌هایی که در سال ۱۳۹۹ گرفته شده باشند،  اقدام به جمع آوری آثار ارسالی از سوی عکاسان و برگزاری جلسه داوری کرد.

حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران پیرامون چگونگی برگزاری این دوره از نشان گفت:

پنجمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در شرایطی برگزار می‌شود که جهان درگیر همه گیری کرونا هستند با وجود تعطیلی اکثر مشاغل در دنیا، عکاسان خبری و مستند به جهت ماهیت شغلی خود در این همه گیری کرونا، حضور پررنگ‌تری جهت انعکاس اخبار مرتبط با ویروس کرونا داشتند. انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به واسطه وظیفه صنفی و ذاتی خود اقدام به برگزاری پنجمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران کرد است که با توجه به موضوعات و حواشی که بیماری کرونا جهان را درگیر خود کرده، بیشتر آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از نشان پیرامون ویروس کوید ۱۹ و تبعات آن در زندگی روزمره مردم است.

حمید فروتن در باره تعداد آثار دریافتی گفت: در پنجمین دوره از این نشان، ۱۸۰ عکاس از سراسر کشور با ۱۲۰۴ اثر در بخش تک عکس و ۲۵۹ مجموعه عکس شرکت داشته‌اند.

۲۷۴ عکس خبری، ۳۸۴ عکس مستند، ۱۶۹ عکس محیط زیست، ۲۱۷ عکس پرتره و ۱۶۰ عکس ورزشی در بخش تک عکس و ۵۶ مجموعه خبری، ۱۱۵ مجموعه مستند، ۶۳ مجموعه محیط زیست، ۲۹ مجموعه پرتره و ۳۲ مجموعه ورزشی در بخش مجموعه عکس و همچنین ۱۲ اثر در بخش مالتی مدیا در این دوره از نشان مورد داوری قرار گرفته است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی کشور درباره داوری آثار دریافتی گفت:

داوری آثار صرفا بر اساس اهمیت خبری و نگاه خلاقانه عکاسان به موضوع و بدور از هر گونه جهت گیری سیاسی و به عنوان سند تاریخی برای نسل‌های آینده، انجام شده است.

تجلیل از ۴ نفر از پیشگامان عرصه عکاسی مطبوعاتی کشور

در این دوره از نشان و طبق روال سنوات گذشته و با نظر کارگروه پیشگامان نشان عکس مطبوعاتی ایران از  سرکار خانم مریم کاظم زاده، جناب آقای ساسان مویدی، جناب آقای علیرضا عابدی و جناب آقای سعید صادقی به پاس سال ها تلاش و عکاسی در حوزه خبر و مطبوعات در طول انقلاب، دفاع مقدس و بعد از آن و تاثیری که بر رشد و بالندگی عکاسی مطبوعاتی ایران داشته اند، تجلیل خواهد شد.

فروتن در باره تاثیرگذاری این نشان در آینده عکاسی مطبوعاتی کشور گفت: با توجه به نحوه شکل گیری نشان از دوره اول آن و همچنین سیاستگذاری‌هایی که بر اساس یک جایزه مستقل در حوزه عکاسی مطبوعاتی انجام شده است، این نشان و فرایند برگزاری آن تاثیر چشم گیری در آینده عکاسی مطبوعاتی کشور خواهد داشت.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی در باره نحوه برگزاری مراسم اختتامیه گفت: مراسم اختتامیه این دوره از نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با توجه به همه گیری کرونا و محدودیت‌های اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا به صورت محدود و با حضور داروان، پیشگامان و نامزدهای این دوره از نشان، در فضای باز و با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار و مراسم به صورت آنلاین در صفحه انجمن در اینستاگرام و آپارات پخش خواهد شد.