Logo سایت رسمی «انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران»
ورود به سامانه اعضای انجمن

نمایش «عکس از م. صیاد» همسو با رویکرد آرشیومحور نبشی در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ در تابستان 1399 برگزار می‌شود. هر بخش بیش از چندصد فریم عکس را شامل میشود و به روایت مستند و اخباری صحنه‌هایی از این دو واقعه می‌پردازد که ظرفیت نماد شدن و جاودانگی یافته‌اند. پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آنها بود، این دومین نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی است.
هر دو بخش نمایشگاه، با دوربینِ صیادِ همیشهحاضردرصحنه ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینتهای عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامهها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاریها آماده می‌شدند؛ برخی از نگاتیوها انتخاب و به همراه تعدادی از «کنتاکتشیت»های اسکنشدهی آرشیو عکاس ـ که به صفحات دکوپاژ یک فیلم میمانند ـ روی کاغذ عکس چاپ شده‌اند.
روایت بخش اول از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز میشود: عکس‌هایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد میآورد که مردم و خیابانهای تهران سرشار و شورمند، به تماشای فتح و ظفر نشسته بودند. در این مجموعهعکس، روایت انقلاب را در چند پرده شاهدیم؛ قسمتی تا انتهای سال 1357 را به تصویر کشیده‌اند و قسمتی دیگر تا جریان‌های اوایل دههی شصت و اتفاقاتی که در ادامهی جریانهای انقلاب شکل گرفتهاند. محمد صیاد با بودن در میان مردم و برداشتن نماهایی مشابه با زاویه‌دید جمعیت حاضر، لحظه‌هایی را ثبت کرده که همزمان حس بیم و امید را منتقل می‌کنند. بخش زیادی از پرینتها و نگاتیوهای این دوران در گیرودار انقلاب و حوادث جانبی آن از میان رفتهاند که موجب نازک بودن پرونده‌ی عکس‌های انقلاب نسبت به دیگر پروندههای موضوعی عکاس شده است.
بخش دوم این نمایشگاه به دوره‌ی هشت‌ساله‌ی جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمرهی مردم ایران در هنگام جنگ آغاز میشود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانیها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمبارانهای شهری و لحظههای حماسی و تراژیک را در بر می‌گیرد. ویژگی‌ بارز این عکس‌ها، بازتاب وفادارانه‌ به واقعیت هر رویداد به‌دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنهپردازیشده است؛ م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.
محمد صیادصبور (متولد 1326، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» -آنگونه که پشت عکسهایش مُهر میزند- از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال 1348 وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سالهای 1350 تا 1357 با روزنامه‌ی آیندگان در بخشهای سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانهی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال 1380 ادامه یافت. صیاد از همان آغاز جنگ به صورت مستمر برای تهیهی عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتابهای مختلفی به چاپ رسیده است. صیاد در سال 1359 به خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال گذشته در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» برگزار شد که به عکسهای او از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام میپرداخت. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.
درضمن همزمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکسهای محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی میشود و نخستین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولینبار نمایش داده خواهد شد.